ЗЕМЈОДЕЛСТВО

ИЗВЕШТАИ
РЕЗИМЕ

ДПСИР рамка

DPSIR_ramka_rezime_Indikatori_Zemjodelie

  1. Што се случува?

Земјоделската активност има големо влијание на животната средина поврзано со загадување на воздухот, водите и почвата, таа исто така во голема мера влијае и на флората и фауната. Од една страна заради зголемената потреба од храна, земјоделските површини се зголемуваат на сметка на шумските предели, но од друга страна земјоделското земјиште се пренаменува во градежно заради зголемената урбанизација околу населените места.Ерозија на почвата е уште еден еколошки проблем предизвикан од земјоделски активности во Република Северна Македонија. Во секторот земјоделство најчести се проблемите со загадување со ѓубрива и пестициди,губење на органските материи во почвата и деградација на хумусниот слој поради суша или обилни врнежи.

За жал, заради недостаток на податоци за пресметка, за индикаторите Употреба на минерални ѓубриваи Употреба на средства за заштита на растенијата постојат историски податоци од 2009 до 2012 година и за Бруто-Биланс на азот за период од 2000-2004 година.

Во последните години се забележува тренд на пораст во органското производство, како во обработливите површини сертифицирани за органско производство, така и во бројот на оператори. Производните површини и површините под конверзија со органско производство имаат променлив тренд на пораст и опаѓање, Производните површини со органско производство се зголемиле за 11 пати, од 266хектариво 2005 година на 2.917,39 хектари во 2021 година. Површините под конверзија имат најголем пораст, од 17 пати, во периодот 2005 до 2011 година, а најголем пад во периодот од 2011 до 2014 година. Позитивен тренд на зголемување на површините под конверзија се јавува повторно од 2015 до 2021 година.

Динамиката на вкупно сертифицирана производна површинитe со органско земјоделско производство ја следи погоренаведената динамика на зголемување и намалување на бројот на органските оператори во текот на годините.

Во однос на целта која треба да се постигне до 2020 година од 4%, согласно предвидениот национален план за органско производство 2013-2020 година може да се заклучи дека уделот на органското производство во однос на вкупната обработлива површина сеуште е незначителен и изнесува 0,83%.

Исто така целта не е постигната и согласно проекциите дадени во националните стратегии за земјоделство и рурален развој 2014-2020 и 2021-2027 година. И покрај зголемувањето на производните капацитети за органско производство во изминатиот период посакуваните проекции на политиката за удел на обработените површини под органското производство се под 2% од вкупното обработено земјоделско земјиште во Република Северна Македонија.

Бројот на пчелните семејства во Република Северна Македонија бележи позитивен тренд на зголемување од 70,7% во однос на 2007 година. Разгледувано по статистички региони, се забележува дека во периодот од 2007 до 2021 година, најголем вкупен број на пчелни семејства (205.467), има во Полошки регион, а најмал (58.355) во Скопскиот регион.

Земјоделскиот сектор е главен извор на емисии на амонијак, со годишен удел од најмалку 85% во целиот период 1990-2020 година, додека во 2020 овој удел изнесува 91%. Намалените емисии на амонијак во 2020 година произлегуваат од намалениот број на одгледуван добиток, намалени земјоделски површини и намалена примена на вештачки ѓубрива, заради зголемената миграција село-град.

Во однос на користење на водните ресурси во земјата по сектори како што се: јавно водоснабдување, наводнување и производство на електрична струја, земјоделството е главен потрошувач на вода за наводнување и во 2021 година претставува 40,75% од вкупното количество на искористените водни ресурси.

  1. Зошто се случува?

Националниот план за органско производство за периодот 2013 – 2020 година е инструментот кој што обезбедува основа за понатамошен развој на органското производство во Република Северна Македонија. Воедно во овој Национален план одредени се насоките, активностите и мерките, односно политиките кои ќе ги спроведува МЗШВ за периодот 2013 – 2020 за идниот развој на органското производство во Република Северна Македонија, а претставува и основа за планирање и реализацијата на финансиската поддршка во овој сектор. Исто така и во националната стратегија за земјоделството и руралниот развој 2014-2020 предвидени се предвидени развојните цели,политики и мерки.

Сé поголем дел од потрошувачите во Република Северна Македонија знаат што претставува органско земјоделство и ја знаат вредноста на органската храна, но на ова поле треба уште многу да се работи. За да се создаде домашна понуда и побарувачка од органски производи потребно е постојано информирање и подигнување на свеста на потрошувачите преку соодветни кампањи, промоции и други информативни алатки. Исто така, неопходно е преземање на сериозни активности за промоција на органската храна од Република Северна Македонија преку настапи на меѓународни саеми и слични манифестации.

  1. Дали имаме национална цел?

3.1.  Површини со органско земјоделство

До 2020 година обработливо земјиште под органско производство да има удел од 4 % во вкупното обработливо земјоделско земјиште во Северна Македонија.

3.2.  Пчелни семејства

Целите во делот на пчеларството во следниот период се зголемување на бројот на пчелните семејства и приносите, што треба да резултира со поголемо производство на мед

3.3.  Употреба на минерални ѓубрива

Општа цел е користење на ѓубрива од органско потекло

3.4.  Употреба на средства за заштита на растенијата

Општа цел е намалена употреба на пестициди.

3.5.  Бруто-Биланс на азот

Општа цел е обезбедување постојан баланс на азот во земјоделското земјиште.

  1. Дали националната цел е постигната?

4.1.  Површини со органско земјоделство

Во однос на целта која треба да се постигне до 2020 година од 4%, соласно предвидениот национален план за органско производство 2013-2020 година може да се заклучи дека уделот на органското производство во однос на вкупната обработлива површина сеуште е незначителен и изнесува 0,83%.

Истотака целта не е постигната и согласно проекциите дадени во националните стратегии за земјоделство и рурален развој 2014-2020 и 2021-2027 година.   И покрај зголемувањето на производните капацитети за органско производство во изминатиот период посакуваните проекции на политиката за удел на обработените површини под органското производство се под 2% од вкупното обработено земјоделско земјиште во Република Северна Македонија.

4.2.  Пчелни семејства

Што се однесува за постигнување на националната цел за зголемување на бројот на пчели и производството на мед треба да се реализират неколку групи на активности во повеќе релевантни области, потоа да се подржи и финансирањето на трошоците за започнување на пчеларење на млади пчелари. Намалување на загубата на бројот на пчелни семејства ќе се превенира и со подобрување на здравствената заштита на пчелите особено насочена кон надминување на болеста Вароза која учествува во најголем процент во загубите потоа следи исто така и подобрување на хигиената во пчеларењето (добра хигиенска пракса и користење на адекватна технологија), подобрување и проширување на пчелната паша.

Во однос на останатите три индикатори не може да се констатира дали целта е остварена со оглед на тоа што не е конкретна, а исто така и податоците со кои располагаме не се ажурирани.

  1. Клучни пораки за темата

Производните површини и површините под конверзија со органско производство имаат променлив тренд на пораст и опаѓање. Производните површини со органско производство имаат позитивен тренд на пораст од 11 пати, од 266 хектари во 2005 година на 2.917,39 хектари во 2021 година. Треба да се зголемат површините со органско земјоделско производство за да се постигнаат националните цели.

Вкупниот број на пчелни семејства во Република Северна Македонија во 2021 година, бележи позитивен тренд на зголемување од 59,4% во однос на 2007 година.

Разгледувано по статистички региони, се забележува дека во периодот од 2007 до 2021 година, најголем вкупен број на пчелни семејства (205.467), има во Полошки регион, а најмал (58.355) во Скопскиот регион. Преку следење на пчелните семејства, однесувањето на пчелите и квалитетот на медот директно може да се следи состојбата на животната средина.

  1. Кои активности се/треба да се преземат?

За зголемување на бројот на пчелните семејства и приносите, неопходно е да се промени структурата на пчеларските стопанства со поместување на што поголем дел од производителите од ниво на хоби кон пчеларење на ниво на професионализација. Зголемувањето на производните капацитети сепак ќе биде можно доколку се врши континуирано обновување и надоместување на загубите на пчелниот фонд кои го надминуваат биолошкиот процент на загуби, особено со пчелни матици и пчелни роеви од контролиран генетски материјал кој потекнува од автохтониот подвид пчели на медоносни пчели (Apis mellifera macedonica). Овие автохтони подвидови најлесно се справуваат со предизвиците од животната средина и стрес факторите.

Гледано од аспект на влијанијата во животната средина и бројноста на пчелните семејства, може да се забележи дека пчелите се под голема закана од комбинираните ефекти на климатските промени, интензивното земјоделство, пестицидите, загубата на диверзитетот и загадувањето на животната средина. Со зголемување на загадувањето, се зголемуваат и загубите на пчелниот фонд кои го надминуваат биолошкиот процент на загуби. Преку следење на пчелните семејства, однесувањето на пчелите и квалитетот на медот директно може да се следи состојбата на животната средина. Преку заштита на животната средина, се грижиме за пчелите, а со тоа и за нас и нашата исхрана, што претставува кружен процес.

Што се однесува за употреба на минерални ѓубриваи употреба на средства за заштита на растенијата постојат историски податоци од 2009 до 2012 година и за Бруто-Биланс на азот во период од 2000-2004 година. Во иднина треба да се овозможи обезбедување на податоци за пресметка на истите индикатори како би можело да се следи состојбата и да се дадат клучни пораки за темата.

Исто така од големо значење е да се знае дека употребата на средствата за заштита на растенијата дека може да има и одреден ризик и опасност по здравјето на луѓето, животните или животната средина, доколку истите не се применуваат на пропишан и правилен начин. Во Националната Стратегија за земјоделството и руралниот развој за периодот 2014-2020 година посебен предизвик ќе претставува преземањето на сите неопходни активности за да се осигура дека резидуи од пестициди нема да бидат присутни во храната и храната за животни на нивоа кои представуваат неприфатлив ризик за луѓето, а кога тоа е релевантно и за животните.

Земјоделските производители ќе треба да се ориентираат кон користење наметоди и производи кои го намалуваат вкупниот ризик за здравјето на луѓето, какои користење на квантитет на производи за заштита во количини кои се конзистентисо ефективните контроли на штетниците, без непотребна и неконтролиранаупотреба на пестициди. Ваквиот пристап ќе се поттикнува преку примена напринципите на Добра Земјоделска Пракса.

ЛЕГИСЛАТИВА
р.б. Код Име на индикатор
56 МК НИ 025 Бруто биланс на азот
57 МК НИ 026 Површини со органско земјоделство
58 МК НИ 08 Употреба на минерални ѓубрива
59 МК НИ 09 Употреба на средства за заштита на растенијата
60 МК НИ 081 Број на пчелни семејства

Земјоделство – Листа на индикатори и нивниот прогрес

ПОВРЗАНИ ИНДИКАТОРИ СО ТЕМАТА
р.б. Код Име на индикатор
I СОЦИО-ЕКОНОМСКИ ПРОМЕНИ
1 МК НИ 090 Број на население
2 МК НИ 091 Густина на население
3 МК НИ 092 Реален Бруто-домашен производ (БДП) по жител
II ВОЗДУХ
13 МК НИ 050 – 2 Емисија на основни загадувачки супстанци – NОx – азотни оксиди
14 МК НИ 050 – 3 Емисија на основни загадувачки супстанци – NMVOC – неметански испарливи органски соединенија
15 МК НИ 050 – 4 Емисија на основни загадувачки супстанци – NH3 – Емисија на амонијак
III КЛИМАТСКИ ПРОМЕНИ
27 МК НИ 010 Емисии на стакленички гасови
28 МК НИ 011 Проекции за емисии на стакленички гасови
IV ВОДА
34 МК НИ 018 Индекс на експлоатација на водата
35 МК НИ 017 Користење на водни ресурси по сектори
36 МК НИ 021 Зафатена вода
37 МК НИ 023 Водостој на природни езера
41 МК НИ 020 Нутриенти во водите
44 МК НИ 039 Квалитет на вода за пиење
45 МК НИ 040 Наводнувано земјоделско земјиште
46 МК НИ 034 Дозволи за води
47 МК НИ 037 Заштитни зони околу водни тела наменети за консумирање од страна на човекот
V ПОЧВА И КОРИСТЕЊЕ НА ЗЕМЈИШТЕ
48 МК НИ 014 Зафаќање на земјиште
49 МК НИ 013 Земјина покривка
50 МК НИ 015 Напредок во управувањето со контаминирани локалитети
51 МК НИ 053 Ерозија на почвата
VI ПРИРОДА
52 МК НИ 007 Засегнати и заштитени видови
53 МК НИ 008 Заштитени подрачја
54 МК НИ 080 Вкупна површина на идентификувани подрачја на нацинално ниво за идната мрежа НАТУРА 2000
VIII ШУМАРСТВО
61 МК НИ 038 Шумски пожари
62 МК НИ 052 Шуми и шумско земјиште
62 МК НИ 097 Штети во шумите од бесправна сеча
XI ЕНЕРГИЈА
79 МК НИ 027 Потрошувачка на финална енергија по сектори
80 МК НИ 028 Вкупна енергетска интензивност
81 МК НИ 029 Вкупнo потребна енергија
82 МК НИ 030 Потрошувачка на обновлива енергија
83 МК НИ 031 Обновлива електрична енергија
84 МК НИ 077 Учество на eлектричната енергија од обновливи извори во бруто-производството на електрична енергија
85 МК НИ 078 Учество на eлектричната енергија од обновливи извори во бруто-домашната потрошувачка на електрична енергија
86 МК НИ 079 Финална потрошена електрична енергија во домаќинствата по жител
87 МК НИ 058 Енергетска зависност за сите енергенти
88 МК НИ 060 Учество на обновливaта енергија во бруто финална потрошувачка
XVI ЕКОНОМИЈА НА ЖИВОТНА СРЕДИНА И УПРАВУВАЊЕ СО РЕСУРСИ
107 МК НИ 067 Трошоци за заштита на животната средина
108 МК НИ 068 Учество на даноците за животна средина во вкупните даночни приходи
109 МК НИ 069 Енергетски даноци
110 МК НИ 070 Енергетски даноци според секторот обврзник
111 МК НИ 071 Продуктивност на ресурси и домашна потрошувачка на материјали